Сайт учителя початкових класів
Єрмоленко Наталії Петрівни та учнів 2-Б класу
Полтавської гімназії №21

Субота, 04.05.2024, 21:15
Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії
Програми [0] Організація навчання [1]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Інклюзивне навчання » Організація навчання

Про стан забезпечення умов для здобуття повної загальної середньої освіти учням з особливими освітніми потребами
09.01.2013, 23:15

З метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітей, які за станом здоров’я не можуть відвідувати навчальний заклад, або які протягом двох років не встигають у школі І ступеня і які потребують корекції фізичного та (або) розумового (психічного) розвитку. в навчальних закладах району індивідуальна форма навчання організована відповідно до Закону України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», наказу МОН України від 20.12.2002р. № 732, яким затверджено Положення про індивідуальне навчання учнів в системі загальної середньої освіти, інструктивно-методичного листа МОН України від 10.09.03 №1/9-413 «Щодо організації навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів за індивідуальною формою», наказу МОН України від 15.10.2004 № 797 „Про внесення змін до Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах ”, наказу МОН України від 19.05.2008 № 432 "Про внесення змін до Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх закладах , листа МОН України від 11.01.2005 №1/9-3, листа МОН від 02.04.2012 №1/9-245 «Щодо одержання документа про освіту учнями з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів» та методичних рекомендацій науково-методичного центру середньої освіти МОН України щодо організації та проведення індивідуального навчання вдома з учнями, які мають вади психічного та фізичного розвитку .

 Як у відділі освіти так і в навчальних закладах ведеться облік дітей та підлітків шкільного віку з вадами фізичного та (або) розумового розвитку мікрорайону школи відповідно до Інструкції з обліку дітей та підлітків шкільного віку (Постанова Кабінету Міністрів України від 12.04.2000 № 646) та списків таких дітей наданих центральною районною лікарнею.

 Станом на 01.01.2013 року в районі дітей з особливими освітніми потребами 178, з них дітей-інвалідів -164. 7 навчається в спеціальних навчальних закладах області, 113 інтегровано у загальноосвітні навчальні заклади району, в тому числі за індивідуальною формою навчається 31 дитина. На підставі довідки ЛКК навчається 7 учнів, за висновками ПМПК 24, мають статус дитини-інваліда 25.

  У кожному навчальному закладі, в якому  організовано навчання дітей з особливими освітніми потребами, створена нормативно-правова база, є диски з Типовими навчальними планами і програмами спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або)розумового розвитку. Оформлені окремі папки, в яких зберігаються пакети документів, які є підставою для організації індивідуального навчання (заяви батьків та накази по школі, погоджені відділом освіти). Заяви батьків або осіб які їх заміняють, відповідно Інструкції з ведення ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах І-ІІІ ступенів, затвердженої МОН України від 23.06.2000 №240 реєструються у журналі обліку звернень та заяв громадян. Рішення педагогічної ради, як було за Тимчасовим положенням 2000 року не вноситься у перелік підстав для організації індивідуального навчання. потрібно. Для організації індивідуального навчання, окрім документів перелічених вище, додається довідка лікарсько-консультативної комісії, витяг з протоколу засідання ПМПК, для дітей, які потребують корекції розумового чи фізичного розвитку та копія посвідчення дитини-інваліда. Відповідно листа Міносвіти і науки України №1/9-3 від 11.01.2005 збільшення кількості годин для організації індивідуального навчання з 5 до 10, з 8 до 14 і з 12 до 16 поширюється для учнів, які мають статус дитини-інваліда і які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку за рекомендацією ПМПК. А це 5 категорій дітей: з розладами слуху, зору, опорно-рухового апарату, ЗПР і ЛРВ. Для дітей із соматичними захворюваннями передбачена  менша кількість годин: 5,8 і 12.

 По навчальних закладах, де навчаються учні за індивідуальною формою видані відповідні накази. Проте, в констатуючій частині наказів Томилівського НВО, Тарасівського та Яблунівського НВК, Фурсівської, Трушківської, Вільнотарасівської ЗОШ не зазначені дати і реєстраційні номери заяв батьків, довідок ЛКК та витягів із рішень ПМПК, не вказуються Типові навчальні плани на основі яких складені індивідуальні, не затверджується склад педагогічних працівників та де буде організоване індивідуальне навчання: в школі чи вдома. В наказі Томилівського НВК вказуються накази, що стосуються збільшення кількості годин, хоча діагноз даної дитини цього не передбачає.

Для частини учнів даної категорії  навчання організовано в школі, що суперечить статті 13 Закону України «Про загальну середню освіту»: «Навчально-виховний процес у загальноосвітніх навчальних закладах України здійснюється за груповою чи індивідуальною формами навчання і не передбачає їх одночасного поєднання. Крім того, не повинно бути навантаження на учня не більше гранично допустимого. На даний час готується нове Положення про індивідуальну форму навчання, в якому нібито буде оговорено про можливість перебування таких дітей в школі. А на сьогодні ми повинні дотримуватись вимог Положення.

 На основі Типових навчальних планів, передбачених для використання в загальноосвітніх навчальних закладах у 2012/2013 н.р., складені і затверджені наказом по школі індивідуальні навчальні плани, які передбачають викладання всіх предметів інваріантної складової робочого навчального плану. Слайд. Усіма перевіреними навчальними закладами виконується п.4.2. Положення про індивідуальну форму навчання щодо визначення кількості годин для організації індивідуального навчання.

Розклади навчальних занять з учнями в усіх перевірених закладах письмово погоджені з батьками та затверджені наказом по школі. У розкладах–графіках індивідуальних навчальних занять Узинської ЗОШ №5, Яблунівського НВК, Шкарівської та Острійківської ЗОШ І-ІІІ ступенів не вказується час і місце їх проведення. Не дотримуються методичні рекомендації щодо тривалості уроку в початкових класах Томилівського НВО, Озернянської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Узинської №1, де тривалість заняття становить 45хвилин. Відповідно Положення про спеціальну школу-інтернат України для дітей вадами фізичного та (або) розумового розвитку тривалість занять передбачена:1-2кл-35 хв., а 3-11 класах – 40 хв.

Кожен учень, який навчається за індивідуальною формою, внесений до алфавітної книги запису учнів навчального закладу, до якого вони зараховані. Окрім того, відомості про таких учнів внесені у класний журнал відповідного класу. В навчальних закладах на кожного учня ведеться журнал індивідуального навчання встановленого зразка, в який вносяться відомості про навчальний матеріал  та навчальні досягнення учня. Всі записи в журналах ведуться відповідно вказівок до ведення «Журналу індивідуального навчання».

У кожного учня заведено щоденник, в якому він записує домашні завдання. Щоденник учнів з розладами руху повинні заповнювати вчителі, на що вказано було педагогам Тарасівського НВК.

Стан ведення учнівських робочих та контрольних зошитів свідчить про належний обсяг та ступінь складності письмових завдань, їх відповідність змісту навчального матеріалу, що підлягає вивченню згідно з навчальними планами і програмами. Основним видом контролю за рівнем навчальних досягнень є усне та письмове опитування у вигляді тестів та тематичних контрольних робіт.

В методичних рекомендаціях Міністерства освіти і науки України звертається увага на обов’язковість організації змістовного дозвілля учнів, які навчаються за індивідуальною формою. За бажанням батьків, при врахуванні особливостей захворювання , здійснюється залучення учнів даної категорії до участі у виховних загальноосвітніх та класних заходах. Вони є читачами шкільних бібліотек. За показниками здоров’я створюються умови для розвитку творчих здібностей учнів, залучення їх до гурткової роботи.

Ще недостатня увага приділяється закладами освіти створенню безпечних умов організації індивідуального навчання. Не в усіх учнів є у наявності схеми безпечного маршруту до школи та узгодження його з батьками ( вклеєних в щоденники). Не завжди проводяться спеціальні інструктажі вчителів, які проводять індивідуальне навчання.

Всього для організації навчання за індивідуальною формою залучено 125 педагогів району. Вони мають відповідну педагогічну освіту і їх склад затверджений директором школи. Не дотримуються рекомендації навчання дітей з легкою розумовою відсталістю  в школі ІІ ступеня одним учителем в Тарасівському НВК та Узинській ЗОШ №1, де години розподілені між 3 і 8 вчителями.

Учителями складені індивідуальні календарно-тематичні плани та програми, погоджені заступником і затверджені директором навчального закладу, але не вказуються Державні програми на основі яких вони складаються (Чупирянське НВО).

Проблемним питанням залишається те, що у частини вчителів-предметників , які викладають в учнів за допоміжною програмою відсутня необхідна спеціальна освіта. Вирішувати її намагаємося шляхом направлення педагогів на відповідні курси при Київському інституті післядипломної освіти педагогічних кадрів (всього підготовку пройшло 3 педагоги). Запланована курсова підготовка на 2013/14 рік.

З метою своєчасного виявлення дітей з особливими освітніми потребами ,їх обстеження та підготовки рекомендацій щодо форм і методів навчання,організації індивідуальної корекційної допомоги дітям наказом по відділу освіти від 16.01.2006р. №11 при районному методичному кабінеті було створено постійнодіючу психолого-медико-педагогічну консультацію.

В навчальних закладах налагоджена робота практичних психологів з дітьми, які навчаються за індивідуальною формою. Так, практичним психологом Чупирянського НВО Шабельник О.В. складено план і графік заходів щодо адаптації учениці 2 класу Чернишенко Олени, яка має відхилення у розумовому розвитку. Складено на неї соціально-психологічну картку розвитку, проводяться корекційно-розвиткові заняття,  тематика яких відповідає віку дитини.

 З метою виявлення дітей з мовленнєвими порушеннями та надання їм своєчасної корекційної допомоги  в районі створено 4 логопедичні пункти, які обслуговують 7 ЗНЗ (Узинські №1,№2, Шкарівська, Озернянська, Фурсівська, Трушківська ЗОШ І-ІІІ ступенів, Маловільшанський НВК) та 6 ДНЗ («Сонечко», «Зіронька», «Ведмежатко» м.Узин, «Сніжинка»с.Фурси, «Ялинка» с.Трушки, «Веселка» с.Шкарівка).

У вересні 2013 року вчителями-логопедами під час щорічного логопедичного обстеження виявлено 460 дітей шкільного віку, які потребують логопедичної допомоги, що складає відповідно 23% від загальної кількості обстежених дітей. Зараховано до логопедичних пунктів 190 дітей. Вчителями-логопедами протягом навчального року проводились з ними як групові так і індивідуальні корекційні заняття, консультації для батьків тощо.

. Охоплення дітей дошкільного віку логопедичною допомогою залишається вкрай низькою. Велика кількість дітей, які не отримували логопедичної допомоги, на момент досягнення ними шкільного віку мають складні мовленнєві вади, що в подальшому створює значні труднощі в засвоєнні ними шкільного програмового матеріалу. Крім того,частина учнів, які навчаються індивідуально і потребують допомоги вчителя-логопеда її не отримують: це учні Яблунівського, Тарасівського НВК, Чупирянського НВО та Узинської №5. А там де є такі фахівці адміністрація закладу не виділяє годин для проведення корекційних занять.

 Враховуючи освітні потреби населення відділ освіти працює над розширенням мережі логопедичної допомоги в районі.

 Адміністрацією шкіл сплановано й здійснюється постійний  контроль за організацією індивідуального навчання: проводяться співбесіди з батьками, учнями та вчителями, перевіряється ведення вчителями записів проведених занять відповідно до розкладу, контролюється вчасне виставлення оцінок учням, перевірку робочих зошитів, зошитів для контрольних робіт, вчасне виставлення тематичних та семестрових балів тощо. Проте, належним чином не здійснюється аналітична діяльність результативності індивідуального навчання за кожен навчальний рік, моніторинг якості освітніх послуг (довідки, накази, рішення педагогічних рад). Окрім Узинської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 та Терезинського НВО таких матеріалів надано під час перевірки не було.

Сьогодні педагогічна громадськість чи не найбільше обговорює проблему інтеграції дітей з порушеннями психофізичного розвитку в єдину освітню систему загальноосвітньої школи. Ще донедавна наша школа поділялася на два окремі світи: загальноосвітня і спеціальна школа, яка теж загальноосвітня, але все ж інша.

Кількість дітей з особливими потребами в Україні з кожним роком зростає. Нині в країні живе понад 165 тисяч таких дітей у віці до 18 років .

Кожна людина, незалежно від стану здоров’я, наявності фізичного чи інтелектуального порушення, має право на одержання освіти, якість якої не різниться від якості освіти здорових людей. Цей принцип відбитий у нормативно-правових документах, які покладені в основу організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами, що дасть можливість реалізувати право вибору навчального закладу та форми навчання за місцем проживання. Процес впровадження інклюзивного навчання розпочався в Україні ще з 2009 року в експериментальних дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладах, проведено моніторингові дослідження стану інклюзивної освіти і з 2012/2013 н.р. розпочався процес по відкриттю базових шкіл з упровадження інклюзивного навчання в районах нашої області.

Базовим навчальним закладом для впровадження інклюзивного навчання відповідно наказу відділу освіти визначено Узинську ЗОШ І-ІІІ ступенів №1.Тут із 1 вересня 2012/2013н.р. створено інклюзивний 5 клас, де разом із звичайними дітьми навчається дитина з порушеннями опорно-рухового апарату. За кошти районного бюджету виділено 0,5 ставки асистента (помічника вчителя).

Процес переведення частини учнів з індивідуальної форми навчання на інклюзивну буде продовжуватись у 2013 році.

Департамент освіти, науки та молоді видав наказ від 25.02.2013 №55 «Про сприяння впровадженню інклюзивного навчання», яким передбачено цілу низку заходів для забезпечення умов для дітей з вадами розвитку, на здобуття якісної освіти, інтеграцію їх в суспільство шляхом запровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах.

Одним з перших і мабуть найважливішим питанням є створення умов безперешкодного доступу дітей з обмеженими фізичними можливостями до будівель і приміщень навчальних закладів. Станом на 01.09.2012 року у 20 загальноосвітніх навчальних закладах облаштовані стаціонарні пандуси, в 10 такі що знімаються, в 6 їх не має. Проте вони повинні бути в усіх навчальних закладах і відповідати архітектурним нормативам. Крім того, потребує створення умов для безперешкодного перебування дітей з обмеженими можливостями у приміщенні школи, класів, їдальні, спортивного залу, туалету  тощо.

На сьогодні не йде мова про масовий перевід з індивідуальної форми навчання та з спеціальних закладів  дітей  з особливими освітніми потребами в загальноосвітній навчальний заклад. Потрібно проводити широку просвітницьку роботу серед вчителів, учнів і їх батьків (лекції, бесіди, обговорення фільмів, публікації , тренінги, виступи у ЗМІ, ТБ тощо).

Кардинальні зміни, які відбуваються у нашому суспільстві, повернення до неминущих цінностей (сімейного виховання), широке знайомство зі світовим досвідом в усіх сферах суспільної практики (зокрема і в освіті), змушують по-іншому подивитися на поки що здебільшого інтернатну систему спеціального навчання. Потрібно визнати, що батьки завжди дуже болісно сприймали необхідність віддавати дитину до інтернату. Хто знайомий з роботою психолого-медико-педагогічними консультації, той знає, що набагато легше буває встановити особливості порушень розвитку дитини та визначити оптимальну корекційну програму її навчання, ніж умовити батьків заради цієї програми віддати дитину в інтернат. Тепер уже не секрет, що в радянський період, попри досить високий рівень організації навчання у спеціальних школах, вони охоплювали тільки третину дітей, які потребували спеціального навчання.

Офіційно прийнята в державі інтернатна модель перестає бути єдиним і обов’язковим типом закладу, в якому діти з особливими потребами психофізичного розвитку перебувають в умовах відокремленого навчання. Це не стосується сімей, які не мають належних соціально-економічних умов для утримання таких дітей або ж це діти із складними порушеннями розвитку.

. У березні 2013 року відділом освіти у співпраці зі службою у справах дітей та загальноосвітніми навчальними закладами вивчалося питання щодо можливості переведення дітей з особливими освітніми потребами з інтернатних навчальних закладів обласної комунальної власності, на індивідуальне, інтегроване чи інклюзивне навчання у загальноосвітні навчальні заклади за місцем проживання, у тому числі проведено спільну нараду з соціальними педагогами, індивідуальні бесіди інформаційно-роз´яснювального  характеру з батьками та особами, які їх заміняють.

Якщо проаналізувати статистичну інформацію, то за останні 3 роки з інтернат них закладів повернуто в навчальні заклади району 6 дітей з особливими потребами.

 Всього в районі станом на 04.04.2013 сім  таких дітей, які навчаються в інтернатних закладах  обласної комунальної власності . Четверо з них є випускниками шкіл-інтернатів. Троє з них, за рішенням ПМПК та  бажанням батьків, будуть продовжувати навчання в спеціальних закладах. 

Підводячи підсумок обговорення такої складної проблеми, як інтеграція дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітньому просторі, можна зробити висновок, що її розв’язання справді повинно бути різнобічним. По-перше, потрібні документи, які б у чітко унормовували різні форми навчання дітей цієї категорії. По-друге, украй необхідно підвищувати фахову компетентність з обговорюваного питання всіх учасників педагогічного процесу. По-третє, ще недостатнє навчально-методичне та матеріально-технічне забезпечення.

Але відрадно те,що процес впровадження інклюзивного навчання дітей набуває загальнонаціонального характеру. У його вирішенні приймають участь владні структури, педагоги, громадські організації, батьки.

Лише за такого ставлення діти з особливими освітніми потребами можуть успішно досягати мети свого особистісного та соціального розвитку.

Категорія: Організація навчання | Додав: Petrovna
Переглядів: 1930 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Block title
http://pedpresa.ua/feed
Пошук
Годинник
Форма входу
Свята та події
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Погода
Погода в Україні
Друзі сайту




Все для розвитку дитини

Презентації для дітей



"Весела Абетка" — Для дітей України

Освітній портал

Сайт учителя інформатики Бройченка А.Г. На відмінно! Шкільне життя 3-Б класу.
Події

Copyright MyCorp © 2024
Створити безкоштовний сайт на uCoz